„Za naszą wschodnią granicą trwa krwawa wojna, w której nasi sąsiedzi Ukraińcy walczą o zachowanie ojczyzny. Przelewają krew w imię najwyższych wartości i zasad. Wspomagamy ich jak możemy i przyjmujemy w Polsce z otwartymi rękami. Ale to nie jedyna wojna, którą prowadzi Putin. Jego służby, za pomocą internetowych trolli i »pożytecznych idiotów«, robią wszystko, by podzielić społeczeństwa Europy. (…) Ta antyukraińska wojna rozgrywa się także w internecie” – głosi manifest inicjatywy „Bez propagandy Putina”, skierowanej do redakcji gazet, portali, rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych w Polsce. Inicjatorem akcji jest Stowarzyszenie „ROTA”, które organizuje szkolenia dla dziennikarzy mediów lokalnych „Media Forum. Rozwój Lokalny”.

Celem inicjatywy jest ograniczenie antyukraińskiej, ksenofobicznej narracji w internecie, dystrybuowanej przez fejkowe strony i konta oraz powielanej przez część internautów. Redakcje, które włączają się do inicjatywy, zobowiązują się do:

  • usuwania ksenofobicznych antyukraińskich komentarzy w swoich serwisach internetowych,
  • blokowania na swoich profilach w mediach społecznościowych stron i profili, które taką propagandę rozpowszechniają,
  • dołożenia starań, by nie ograniczać dyskusji, a jedynie eliminować fake newsy i prówzniecania nienawiści.

“W zeszłym roku nie zareagowaliśmy w porę. Gdy po internecie rozlewała się antyszczepionkowa fala, wielu z nas traktowało to jako głos w debacie. Dziś już wiemy, że to była narracja tych samych, którzy dziś w internecie szerzą antyukraińską propagandę. Narracja Putina. Jesteśmy dziennikarzami, a nie podstawką pod mikrofon. Nasze portale i nasze strony na FB nie mogą służyć powielaniu kłamstw oraz propagandy. Stąd ta inicjatywa” – mówi Andrzej Andrysiak, wydawca „Gazety Radomszczańskiej”, członek Stowarzyszenia Gazet Lokalnych, a także ekspert szkoleń „Media Forum. Rozwój Lokalny”, organizowanych przez Stowarzyszenie „ROTA”.

„Wojna Rosji z Ukrainą to także wojna informacyjna. Jako organizacja na co dzień współpracująca z lokalnymi mediami nie chcemy siedzieć z założonymi rękami. Zaproponowaliśmy więc redakcjom gazet, portali i rozgłośni radiowych akcję, która ma ograniczyć prorosyjską i antyukraińską propagandę. Zaskoczyło nas, że odzew był tak szybki i szeroki. W ciągu kilku godzin do inicjatywy »ROTY« dołączyło kilkanaście redakcji” – mówi Maciej Starczewski, prezes Stowarzyszenia „ROTA” i dyrektor projektu „Media Forum. Rozwój Lokalny”.

Do inicjatywy w chwili jej ogłoszenia przystąpiło 16 redakcji: „Przełom”, „Wiadomości Wrzesińskie”, „Kronika Beskidzka”, „Głos Ziemi Cieszyńskiej”, „Pałuki”, „SpotRadomsko”, „Nowa Gazeta Trzebnicka”, „ABC Leszno”, „Gazeta Powiatowa-Wiadomości Oławskie”, „Nowy Łowiczanin”, „Obserwator Lokalny”, „Kurier Gmin”, „Tygodnik Podhalański”, „Gazeta Radomszczańska”, „Kulisy Powiatu Wieluńskiego”, „Czas Chojnic” i „Tygodnik Tucholski”. Inicjatywa „Bez propagandy Putina” jest otwarta dla wszystkich mediów w Polsce. Aby się do niej włączyć, wystarczy napisać na adres rota@rota.org.pl. W odpowiedzi chętni otrzymają logotyp inicjatywy i opis akcji, które zamieszczą w swoich portalach i na profilach w mediach społecznościowych.